lördag, juni 21, 2014

Midsommartårta!

Hittade ett fantastiskt recept på tårtbotten.
Eller rättare sagt, tog mig för att faktiskt prova ett av recepten jag tidigare hittat åt men känt mig skeptiskt till. Nu kommer det  vara min standardtårtbottenrecept.
Jag valde även att inviga min nya köksvåg med mjölet.

Tårtbotten
4 ägg
2 dl socker
1 dl potatismjöl (80 g)
1 dl vetemjöl (60 g)
1 tsk bakpulver

175 grader i ca 30 minuter.

Vispade ägg och socker riktigt fluffigt i köksmaskinen. Åhå vilken skillnad den gör!

Lyxfyllningen blev chokladmousse och en bärmousse!

Chokladmousse
100g choklad (hade ljus bakchoklad, blev riktigt len i smaken)
2 äggulor
2 dl grädde

smält chokladen i vattenbad, blanda i en äggula åt gången,
vispa grädden och blanda i chokladsmeten. Låt stå i kylen i en timme.

Bärmousse
200g frysta bär (hallon, jordgubb, blåbär)
1 msk socker
en skvätt vatten
2 gelatinblad
2 dl grädde

koka ihop bär och socker och lite vatten. Lägg gelatinbladen i blöt. Mosa ner bären och sila sedan blandningen i en finmaskig sil. Rör sedan ner gelatinbladen i bärensaften. Låt stå i flera timmar i kylen. Vispa sedan grädden och vänd ner bärsmeten, låt stå i någon timme i kylen.

Dela tårtbotten i tre delar, ena lagret använder du chokladmoussen till, det andra bärmoussen.
Jag valde att även vispa grädde till ovansidan och gjorde lite misslyckade chokladfigurer på mörk choklad.

Men den blev sjuuukt god!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar